Tuesday, March 1, 2011

Gasing oh gasing...

Hari ini saya berpeluang mengikuti Bengkel Inkuiri Guru anjuran Petrosains. Bengkel ini menggunakan modul dari Exploratarium,San Francisco. Exploratarium adalah salah sebuah pusat yang menjalankan penyelidikan mengenai pembelajaran inkuiri. Bengkel separuh hari ini memberikan saya pendedahan teknik melaksanakan aktiviti ‘hands-on’ dengan lebih berkesan.

Namun entri ini bukanlah bertujuan untuk berkongsi kandungan bengkel tersebut. Oleh kerana modul bengkel ini berbayar, jadi tidak profesional kalau saya mendedahkan kandungan bengkel tersebut di sini. Saya sekadar mahu menyarankan kepada rakan-rakan pendidik untuk menyertai bengkel ini jika mempunyai peluang pada masa-masa akan datang. InsyaAllah bermanfaat untuk nilai tambah sebagai guru.

Saya sekadar ingin berkongsi objek yang telah digunakan di dalam bengkel ini bagi memahami teknik pembelajaran inkuri. Iaitu gasing! Banyak konsep sains yang boleh diterjemahkan dalam proses membuat gasing. Dan pastinya ia akan menjadi satu proses pembelajaran yang menyeronokkan.

Sebelum mula beraktiviti, ini adalah bahan-bahan yang diperlukan..

kadbod/pinggan kertas/pinggan plastik pakai buang, pensel,gelang getah, jangka lukis, washer/syiling 1 sen, pembaris dan masking tape

Kemudian, guru boleh memberikan masa di antara 10 – 25 untuk pelajar menyiapkan model gasing masing.

Saiz badan gasing dan panjang pensel mempengaruhi tempoh pusingan gasing

Yang ditunggu-tunggu..seisi pengujian gasing masing-masing. Boleh buat ‘spinning race’ antara kumpulan. Menarik kan..

Diantara gasing yang berjaya dihasilkan di dalam kumpulan kami.

Badan gasing boleh dihasilkan menggunakan mounting board,pinggan kertas atau piring pakai buang plastik. Ia akan memberikan hasil yang berbeza

Selesai beraktiviti, guru mengendalikan perbincangan mengenai konsep sains yang terlibat di dalam aktiviti tersebut. Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment