Tuesday, March 15, 2011

Pencapaian terbaik pelajar selepas 5 tahun


Markah ini mungkin biasa bagi guru-guru di sekolah-sekolah pelajar terpilih...

Markah ini mungkin amat biasa bagi guru-guru di SBT,SBP.MRSM dan pelbagai sekolah ternama yang lain..

Tetapi markah ini adalah bermakna bagi guru seperti saya, yang berdepan dengan pelajar yang dipilih berdasarkan kriteria yang paling minimum dalam KBSR..menguasai 3M! Mungkin kriteria ini semakin asing di dalam sekolah-sekolah arus perdana hari ini, tetapi itulah indikator yang digunakan bagi sekolah kami yang baru bertatih-tatih menempa nama dalam arus pendidikan.

Dan pastinya bukan semua pelajar yang menguasai kemahiran membaca,menulis dan mengira ini sudah mempunyai kesediaan belajar dan tahap pemikiran yang bersesuaian dengan KBSM. Apatah lagi bagi subjek sains yang mengalami “zaman kecelaruan” semasa era PPSMI. Kecelaruan bahasa dengan penghayatan ilmu saintifik. Dan akhirnya guru yang baru membina pengalaman inilah menggunakan segala pengetahuan yang ada untuk mendidik anak-anak tersebut.

Dan kerana itulah nilai 90% itu adalah bermakna untukku. Bermakna untuk memberi keyakinan bahawa pengajaranku memberikan kesan kepada pelajar. Bermakna untuk menyakinkan diriku bahawa anak-anak didepanku ini mampu diasuh untuk membina kecemerlangan. Dan bermakna untuk menyakinkan bahawa dalam serba kekuarangan kami mampu membina kecemerlangan seandainya kami tidak berhenti berusaha.

Ya..jangan berhenti berusaha. Itulah hakikat yang perlu dilalui untuk menempa sebuah kejayaan. Pelajar membina laluan kejayaan peribadinya demi masa depannya sendiri, dan guru membina laluan kejayaan demi masa depan pelajarnya..dan pastinya ada ganjaran dari Yang Maha Pemberi. Usah gusar untuk terus berusaha kerana setiap usaha pasti akan membuahkan hasilnya.

Membina kerjaya di sebuah sekolah yang baru membangun dari segala aspek memerlukan aku untuk bersiap siaga dengan semua kepakaran. Tanpa guru senior dalam bidang sains yang boleh membimbing, tanpa makmal yang sempurna, tanpa pembantu makmal yang boleh membantu, tanpa persekitaran p&p yang kondusif dan pelbagai lagi kekangan yang ada, namun aku bersyukur kepadaNya. Kerana DIA telah mengurniakan kepadaku sebuah KEKUATAN untuk memikul amanah yang besar ini demi sebuah perjuangan menobatkan ILMU. Dengan kekuatan itulah aku terus bertatih dan akan berlari demi memacu kecemerlangan ummat ini dalam membina tamadun yang gemilang.

PMR 2009 – 1 calon mendapat A bagi Sains

PMR 2010 – 2 calon mendapat A bagi Sains

PMR 2011 – 3 calon mendapat A bagi Sains ; InsyaAllah..

Dan InsyaAllah, suatu hari nanti subjek Sains menjadi sebuah subjek yang amat mudah dimata pelajar SMATI.. InsyaAllah.. bukan gred yang menjadi ukuran, tetapi sejauh mana ILMU itu di AMAL kan untuk mencapai Mardhotillah yang menjadi keutamaan. Ayuh rakan guru, jangan berhenti BERUSAHA!

No comments:

Post a Comment