Saturday, February 19, 2011

BAB 4,TINGKATAN 3


Seisi P&P selepas waktu rehat adalah saat yang mencabar untuk guru dan pelajar. Guru berusaha menenangkan diri sendiri dengan kerenah pelajar yang berlengah masuk ke kelas. Di pihak pelajar pula, cabaran pertama ialah perlu terburu-buru menghabiskan makanan, menyelesaikan urusan peribadi yang pelbagai dalam masa 20 minit... tapi itulah hakikat masa, andai kita tidak menguruskan, kita akan ketinggalan. “al-wakt kas soif”

Walaupun kelewatan memulakan P&P hampir 5 minit, ku gagahi menghadiahkan senyuman untuk memulakan pengajaran. Dan set induksi ku juga berjaya meraih minat pelajar untuk mula belajar. Saya meminta seorang pelajar menulis carta hirarki dari moyang hingga ke dirinya dan bertanyakan kepada kelas apakah proses semulajadi yang berlaku yang menyumbang kepada kewujudan carta hirarki ini. Soalan disambut dengan senyum-senyum pelajar lelaki dan dan sipu-sipu pelajar perempuan. Apahal?

Itulah fenomena biasa sains tingkatan 3.. sedari awal tahun pelajar sudah mula peka dengan kehadiran bab ini..

“cikgu..bila kita nak belajar bab 4”...

“cikgu..sekolah dot..dot..dot.. dah masuk bab 4 dah..kita ni da ketinggalan..”

Dan masanya sudah tiba, tajuk yang ditulis di papan putih sangat mengujakan pelajar-pelajar yang sering bertanya itu..

Saya mulakan bab dengan membincangkan madsud pembiakan dan kepentingannya kepada benda hidup. Sebagai smash yang pertama, saya soal kembali apa yang dimadsudkan dengan pembiakan. Bukan seorang, bahkan majoriti tidak dapat memberikan madsud pembiakan dengan tepat. Ape maknenye ke‘excited’an itu?

Inilah masalah yang muncul apabila ekspetasi awal adalah terhadap perkara yang terpesong. Definisi pun dah tunggang langgang..

“ Pembiakan ialah suatu proses melahirkan individu baru dari individu sedia ada. Susah ke definisi tu?”

Pelajar sekadar tersengih.

Kemudian masuk bahagian kedua,saya melukis peta konsep di papan putih.

“Pembiakan terbahagi kepada dua jenis, pembiakan aseks dan pembiakan seks. Haa..kamu mana jumpa benda ni dalam internet”

“ha..ha..ha..” selorohku disambut dengan ketawa besar sebahagian besar pelajar. Mungkin menyedari apa yang ada di dalam fikiran mereka telah ditebak!

Kemudian saya mula menerangkan madsud pembiakan aseks,kaedah pembiakan aseks beserta dengan contoh hidupan yang membiak melalui pembiakan aseks. Pembiakan aseks ialah pembiakan yang melibatkan satu individu sahaja. Terdapat lima kaedah pembiakan aseks iaitu belahan dedua, pertunasan, percambahan spora, pembiakan vegetatif dan penjanaan semula. Setiap kaedah diterangkan bagaimana proses pembiakan itu berlaku serta contoh hidupan yang membiak melalui kaedah tersebut. Saya menunjukkan gambar hidupan yang terlibat.

Saya mula dapat memerhatikan beberapa pelajar sedang bertarung dengan cabaran kedua kelas selepas waktu rehat. Cabaran mencelikkan mata yang mula memberat lantaran beban yang sedang ditanggung di dalam sistem penghadaman.

“Eh..tadi kemain excited tak kan dah ngantuk kot”

Tetiba terpacul soalan dari pelajar yang paling jujur di dalam kelas ini..

“cikgu..saya heran la..pasai pa depa kata bab ini ada “macam2”..ni tak dak apa pun..”

Saya.. “saya pun heran jugak, “macam2” apa yang kamu nak tau tu?”

Soalan saya tidak berjawab..yang jelas ramai yang sudah hilang minat untuk mendengar setiap bucu di tapak sulaiman boleh menghasilkan anak baru. Semuanya menjadi hambar lantaran impian yang tidak tercapai..impian untuk belajar mengenai “macam2”!

Keadaan menjadi sedikit ceria apabila saya mula menerangkan mengenai pembiakan seks. Pembiakan seks ialah pembiakan yang melibatkan dua individu yang sama speisis. Saya menyelitkan sedikit perkongsian mengenai kajian pihak tertentu yang cuba mengkaji hasil pembiakan manusia dengan haiwan tertentu. Sesungguhnya ia adalah sesuatu yang amat berlawanan dengan fitrah dan hanya akan membawa kehancuran.

Pembiakan seks berlaku dengan persenyawaan di antara gamet jantan dan gamet betina membentuk zigot. Zigot ini akan membesar dan lahir sebagai individu baru. Pelajar juga diterangkan perbezaan di antara persenyawaan dalam dan persenyawaan luar. Seisi pengajaran di akhiri dengan membuat kesimpulan persamaan dan perbezaan di antara pembiakan aseks dan pembiakan seks.

Sehingga akhir seisi P&P saya dapat mengesan ketidakpuasan hati beberapa pelajar di atas pembelajaran hari ini. Hajat tak tercapai..sabar ye nak..masanya akan tiba.. ya..masanya akan tiba untuk kamu mempelajari apa yang kamu tunggu itu. Dari pengalaman saya, apabila berakhirnya bab ini, ramai pelajar yang membuat kesimpulan..tak best pun..kenapa?

Kerana nilai ilmu reproduksi yang sepatutnya dipelajari secara ilmiah telah dipornokan! Kerana pelajar merasakan apa yang dipelajari tidak seindah apa yang dilihat secara curi-curi dari laman-laman lucah. Kerana terpesongnya kefahaman mengenai seks! Seks dilihat sebagai satu simbol berseronok-seronok, bukan sebagai sebuah fitrah.

Hakikatnya pengajaran topik pembiakan di dalam sukatan pelajaran sains tingkatan 3 adalah satu masa yang sesuai untuk pelajar mempelajari mengenai fitrah. Pada usia ini kebanyakan pelajar telah mencapai akil baligh dan lebih matang menilai setiap ilmu yang dipelajari. Sayangnya topik ini seringkali dinilai secara negatif sehingga menyebabkan pelajar tidak mendapat nilai-nilai yang sepatutnya difahami. Akhirnya ilmu yang penting tidak dapat dikecapi, malah nilai kehidupan kita masih berada di takuk lama.

Melalui fasa kehamilan dan kelahiran pertama menyuntik semangat saya untuk mengajar ilmu pembiakan dengan sebaik mungkin. Betapa bermanfaatnya pasangan suami isteri yang memahami sistem reproduksi manusia, betapa pentingnya bakal ibu mengetahui setiap perkembangan yang berlaku sepanjang proses kehamilan dan betapa sejahteranya hidup andai setiap kehamilan berlaku dengan terancang dan diterima dengan gembira. Inilah di antara nilai-nilai penting yang sepatutnya dihayati oleh pelajar yang bakal menjadi suami dan isteri, ibu dan ayah suatu hari ini. Ilmu yang disampaikan dengan mesej yang jelas akan membantu pelajar membina keluarga yang sejahtera seterusnya membentuk masyarakat yang bertamadun.

2 comments:

  1. terbaeekk arh ustzahsains..saya setuju tuh..saya tahun 2013 ni form 3..saye x excited nk blaja ape bende macm2 tuh..tpi saya excited nak blaja ape proses yg terhasil / terjadi masa tgh mcm2 tuh..dalam badan kita semua..sains only..kalau dh blaja bab4 sbb merepek2..gerenti ilmu kurang berkat sbb niat salah

    ReplyDelete
  2. saye stuju dngan ustazah .. knapa bab 4 ini jugak lah mreka smangat sngat nk bljar brbanding dngn bab2 yg laen . Pdahal ini smua ilmu ! mngapa msti mreka tokok tmbah bila ckgu mngajar . knonnya mcm mreka lbih "Ariff" dripada ckgu yg mngajar trsbut ..

    ReplyDelete