Monday, January 31, 2011

Bengkel pengenalan PETROSAINS

Baru minggu ke-4 pembelajaran bagi tahun 2011, aku sudah mula merasai bahang kesibukan tugas pengurusan. Yang menambahkan lagi tekanan adalah perancangan harian sudah jauh tersasar dari Rancangan Pengajaran Tahunan. Minggu ini hanya 2 hari sahaja sempat mengadap anak-anak murid tersayang. Selasa-Mesyuarat guru data, Rabu-Bengkel Petrosains dan Jumat;Raptai penuh untuk hari anugerah. Walaupun agak kecewa dengan keadaan ini,namun itulah hakikat dunia perguruan hari ini..tumpuan guru bukan hanya untuk P&P sahaja..

Oleh kerana saya kurang mengajar minggu ini,jadi kuranglah cerita yang dapat dikongsi berkaitan P&P. Apapun saya bersyukur dengan penyertaan dalam Bengkel pengenalan guru yang dianjurkan oleh Petrosains telah meningkatkan lagi kemahiran saya untuk melaksanakan pengajaran bermakna. Bengkel ini diadakan di Petrosains Dinotrek 2, Kompleks membeli-belah AEON City, Seberang Prai. Diantara matlamat bengkel ini adalah untuk mempromosikan program-program kerjasama PETROSAINS dengan sekolah-sekolah. Ia hadir untuk memecahkan kebuntuan guru-guru Sains menyediakan program pembinaan minda saintifik di sekolah masing-masing.

Selepas seisi penerangan program,kami menyertai satu aktiviti berbentuk eksplorace sebagai pendedahan untuk melaksanakannya di sekolah kelak. Semua peserta dibahagikan kepada 10 orang/kumpulan. Kami dikehendaki menyelesaikan tugasan di 5 buah stesen. Kami diperuntukkan masa 10 minit di setiap stesen untuk menyelesaikan tugasan yang diberi, menulis konsep sains yang berkaitan dengan tugasan yang diberi dan mendapatkan sampul yang mempunyai sebahagian puzzle yang akan dicantum di akhir eksplorasi nanti.

Kumpulan saya iaitu kumpulan TEKNO memulakan eksplorasi dari stesen TANGRAMS. Walaupun kebanyakan ahli TEKNO mempunyai latar belakang bidang sains dan matematik,tetapi kami semua tidak pernah bermain TANGRAMS! Dan untuk membuat bentuk yang paling asas iaitu anak panah,kami menggunakan lebih dari 5 minit..itupan dengan bantuan sukarelawan di stesen tersebut..hehe..

Tangrams yang paling mudah..
inipun diselesaikan dengan bantuan sekarelawan.. :-(

Selepas 10 minit, siren dibunyikan menandakan kami perlu bergerak ke stesen seterusnya. Tugasan yang diberikan ialah menggerakkan cebisan bola pingpong yang melengkung itu kebahagian tengah air. Atas usaha gigih ahli kumpulan menambahkan air menggunakan picagari hingga memenuhi bekas, cebisan itu bergerak ke tengah. Konsep daya tarikan dan terikan diaplikasikan di sini..

Stesen seterusnya ialah MAGIC CARPET ataupun biasanya dikenali dengan SUDOKU. Dan sekali lagi tiada seorang pun dari kalangan kumpulan TEKNO berminat dengan SUDOKU. Di kala kumpulan saingan sudah mendapatkan hasil,kami masih terkial-kial mencari nombor yang sesuai diletakkan di tengah! Akhirnya trainer En.Yusof datang memberikan klu.. Klu pertama;nombor di tengah-tengah ialah hasil tambah nombor yang paling kecil dengan yang paling besar di bahagi 2..no 5! Kemudian klu kedua menyusul kerana kami tetap tidak berjaya menyelesaikannya. Klu ke 2; 6,7 dan 8 tidak boleh berada di dalam baris yang sama. Dan hasilnya... Yes! We can do it..hehe..selepas sepuluh minit dengan bantuan trainers.. Whatever, kami tetap berjaya men dapatkan puzzle dari En Yusof.

Di stesen ke-4,kami terpaksa menyelesaikan masalah Trainer En Syafiq…dia mempunyai 2 bekas; 1 bekas 3 liter dan 1 bekas 5 liter. Masalahnya Encik Syafiq memerlukan 4 liter bahan sahaja.. dan untuk kali pertamanya kami berjaya menyelesaikan tugasan dalam masa yang singkat.. :p. Tapi kami selesaikan tugasan itu menggunakan kaedah yang panjang, dan atas lebihan masa yang ada kami menjejaki kaedah yang lebih mudah..and..we get it! Stesen ini dipanggil SAND READER kerana kami menggunakan pasir di dalam permainan ini. Jika permainan ini dilaksanakan di sekolah, trainers menggalakkan kami menggunakan air kerana dapat mengaplikasikan konsep meniskus air. Jadi SAND READER ditukar kepada WATER READER.

Dan akhirnya kami sampai ke stesen terakhir. Kalau tak silap saya namakan SQUARE BOTTLE. Kami dibekalkan dengan 18 biji botol, dan kami perlu menyusunnya di dalam 24 petak. Syaratnya ialah tiada lajur ataupun baris disusun dengan bilangan ganjil. Alhamdulilah,dalam masa kurang 3 minit kami memperoleh hasilnya. Kami memanfaatkan baki masa yang ada untuk melihat pameran dan bergambar dengan ‘dinasor’ yang ada di sini.

Selepas siren panjang dibunyikan,kami kembali ke dewan utama,mencantum puzzles, mencari nama dinasor di dalam gambar itu,melengkapkan borang tugasan dengan konsep sains yang berkaitan dan menghantarnya kepada trainers. Masa yang diperuntukkan untuk menyelesaikan tugasan ini ialah 5 minit. Kemudian Trainer En Syafiq membuat rumusan tentang aktiviti ini. Beliau membincangkan semula konsep-konsep sains dan matematik yang diaplikasikan di setiap stesen. Kemudian beliau juga meyakinkan guru-guru bahawa aktiviti sebegini boleh diaplikasikan di sekolah masing-masing kerana ia tidak memerlukan kos yang tinggi dan hasil aktiviti ini sangat positif untuk perkembangan minda saintifik pelajar.

Majlis diakhiri dengan penyampaian hadiah. Semua kumpulan mendapat cenderahati dari pihak PETROSAINS yang pemurah. Walaupun kumpulan TEKNO hanya berjaya mendapat tempat keempat, namun kami gembira dengan pengalaman yang di lalui. Saya menanam azam untuk melaksanakan aktiviti sebegini sekolah kelak. Semoga ilmu yang diperolehi ini menambah nilai diri saya sebagai guru dan meningkatkan minat pelajar saya terhadap ILMU SAINS..

Thursday, January 20, 2011

Kenapa kita belajar SAINS?

KENAPA KITA PERLU BELAJAR SAINS?

satu demi satu wajah-wajah mulus anak murid ku perhatikan..
barangkali memikirkan..kenapa cikgu ni nak tanya benda tu??
kemudian..spontan perkataan yg keluar..

"nak jadi SAINTIS!"

Bagus Danial..tapi kenapa perlu jadi saintis?

"nak cipta macam-macam"

untuk apa Nabila?

"untuk hidup.."

Ini adalah soalan lazim dan jawapan lazim juga yg akan ku perolehi setiap tahun. Pelajar akan menyatakan mereka belajar Sains untuk mencipta itu dan ini..
Hakikatnya adakah itu tujuan kita mempelajari Sains?

Membesar dalam persekitaran yang membina minda saintifik menjadikan saya jarang bertanya kenapa perlu belajar Sains,kerana yang pastinya saya memang meminati pelajaran ini.. Tapi ia berubah apabila saya menjadi guru Sains di sekolah yang sedang membangun ini..saya seringkali berhadapan dengan mempunyai gambaran yang sangat negatif untuk mempelajari subjek yang penuh dengan eksplorasi ini. hampir setiap seisi pembelajaran saya perlu selitkan motivasi untuk mengkaji ilmu yang akan membantu kita semua untuk hidup dengan lebih baik. Dan semakin lama saya mengajar ILMU SAINS, saya semakin menyakini..secara fitrahnya ramai pelajar-pelajar saya sangat meminati ILMU SAINS,tapi tidak berminat dengan MATAPELAJARAN SAINS.

Ini terbukti apabila saya dapat mendengar sendiri bagaimana mereka dapat mengaplikasikan konsep-konsep yang dipelajari dalam kelas didalam sembang-sembang mereka..padahal mereka adalah pelajar-pelajar yang seringkali tidak menyiapkan kerja rumah,tidak melukis gambarajah dengan tepat dan pastinya seringkali juga mendapat markah tercorot dalam peperiksaan. Dan seringkali pelajar-pelajar ini akan bercakap-cakap apabila saya sedang menerangkan konsep-konsep yang kompleks. Pastinya saya naik angin dengan sikap mereka,namun bila saya membuat refleksi pengajaran..saya menyedari bahawa hakikatnya ada sesuatu yang difahami oleh mereka dan cuba dikongsi dengan rakan..yang kalaulah saya dapat layani setiap satu celoteh mereka, mungkin minat mereka terhadap ilmu ini semakin mendalam..namun..hakikat sistem pembelajaran kita tidak begitu..

"Kita di Malaysia terlalu berteori dalam mempelajari Sains sedangkan pelajar di negara barat lebih praktikal." Memetik Kata Penerbit oleh Haji Muhammad Zakaria dalam buku "80 Eksperimen Sains di Belakang Rumah". Pengalaman mengajar Sains hampir 5 tahun mengiakan kenyataan ini. Sebenarnya terlalu banyak kepincangan yang telah berlaku dalam seisi pengajaran dan pembelajaran Sains hingga menyebabkan ilmu yang sangat dekat dengan fitrah ini dilihat sebagai satu subjek yang menjemukan..memberikan tekanan..sangat sukar dan pelbagai lagi sentimen negatif menular dalam minda pelajar..

ILMU YANG SANGAT DEKAT DENGAN FITRAH..

Ya..ilmu yang akan membawa kita kenal DARI mana kita datang, KENAPA kita berada di sini dan KEMANA kita selepas ini..persoalan asas sebagai seorang MUSLIM!
Tak pernah belajar semua ini dalam Sains di sekolah? bermakna anda tidak belajar ILMU SAINS,tapi hanya belajar MATAPELAJARAN SAINS..
kerana ILMU SAINS itu sepatutnya membawa kita mengenal diri dan mengiktiraf Yang Maha Pencipta kita. ILMU SAINS itu sepatutnya mebawa kita mengenal alam dan mengagumi Yang Maha Mengatur, ILMU SAINS sepatutnya mengajar kita tatacara hidup yang benar, kerana kita akan mengenali FITRAH kejadian alam yang sementara.
Dan yang paling penting ILMU SAINS itu bukan bergantung kepada gred yang tercatat di dalam keputusan peperiksaan, tetapi ia diukur dari sejauh mana kita mengamalkan ILMU SAINS dalam kehidupan seharian demi meraih CINTA ILAHI..kemuncak kepada penghayatan ILMU SAINS..
Andai kita belum memperolehinya bermakna kita belum benar-benar menghayati ILMU SAINS!