Saturday, May 28, 2011

Ilmu sains untuk hidup

Kurangnya kontak dengan pelajar mengurangkan juga momentum untuk berblogging..
Mei..2 minggu peperiksaan, minggu akhir penuh dengan pelbagai aktiviti ko-kurikulum.
Ketekunan menanda kertas jawapan bahagian struktur memberikan kepadaku sebuah kesimpulan..
Pelajar faham apa yang dipelajari dalam kelas, tetapi tidak mampu menghuraikannya secara ilmiah mengikut kehendak soalan.
Perbincangan jawapan selepas minggu peperiksaan lebih kepada seisi memujuk pelajar terutamanya calon PMR 2011 dengan keputusan yang kurang memberangsangkan. kalau fikirkan logiknya sepatutnya saya marah-marah lantaran keputusan yang sebegitu. Tetapi saya selalu berpesan kepada diri sendiri dan rakan guru yang lain..kalau kita tak mampu menghadapi pelajar di sekolah ini, bermaksud kita tidak layak mengajar di sini. Bukan selayaknya kita hendak membandingkan pencapaian dan sikap mereka dengan pelajar terpilih di SBP,MRSM dan SMKA terkemuka yang lain..kerana pelajar yang ada di sekolah ini ada kelebihan mereka sendiri untuk berada di sini dan kita sebagai guru juga ada kelebihan yang tersendiri untuk mendidik mereka.
Walaupun kadangkala teremosi semasa menanda jawapan pelajar, tetapi saya harus menerima hakikat, saya masih belum berjaya menyediakan pelajar saya dengan mantap. masih banyak yang perlu dilakukan untuk mengangkat pelajar saya di kalangan mereka yang 'cemerlang'.
Namun apa yang lebih utama, saya mendapat keyakinan dari jawapan-jawapan pelajar yang tidak menepati kehendak soalan itu bahawa mereha FAHAM apa yang dipelajari di dalam kelas, tetapi tidak mampu menterjemahkannya secara ilmiah.